Övningar vid mycket stillasittande

Många människor har idag stillasittande jobb på kontor, där de sitter ner i många långa timmar utan att röra särskilt mycket på sig. Efter jobbet åker de flesta hem för att sätta sig framför tv:n, datorn, surfplattan eller telefonen. Förr rörde folk på sig mycket mer, om inte på själva jobbet, så i alla fall efter jobbet med mer fritidsaktiviteter med mera. Idag är det antagligen mer populärt att titta på tv eller spela på nätcasino är att spela fotboll eller träna. Detta märks till exempel på alla sajter om online casino som poppar upp hela tiden, till exempel www.casinofeber.se.

Problemet med för mycket stillasittande

I takt med att vi människor sitter ner mer och mer får också alltfler problem med saker som diabetes, högt blodtryck, försvagat skelett med mera. Naturligtvis kan man gå till gymmet och träna några gånger i veckan, men det hjälper mer med ännu mer regelbunden träning. Många experter rekommenderar att göra någon slags övning så ofta som en gång i halvtimman. Det kan verka som att det är väldigt svårt att hinna med så mycket träning under arbetsdagen, då man ju faktiskt måste jobba också, men det handlar om mycket korta övningar som lätt kan läggas till under arbetsdagen.

Förslag på övningar för sådana som sitter stilla mycket

  • Så fort du kommer till jobbet promenerar du runt i några minuter, hämtar kaffet, säger god morgon till dina medarbetare och så vidare. Detta är speciellt viktigt om du redan suttit ner länge på väg till jobbet i en bil, buss eller liknande.
  • Efter cirka en halvtimma ställer du dig upp och sträcker på benen. Du kan också stå på ett ben under några minuter.
  • Försök ta en kort paus var trettionde minut, även om det bara är för att stå i några minuter eller hämta en kopp kaffe.
  • Du kan stå på tå upp och ner, göra knäböjningar, sträcka på kroppen, spänna och slappna av alla muskler och liknande snabba enkla övningar – det viktiga är att du gör någonting.
  • Under dagen kan du alternera med att höja och sänka bordet. När du höjer bordet står du upp när du jobbar och när du sänkt det sitter du på huk och jobbar. Detta är otroligt bra träning för kroppen, bland annat för ditt balanssinne.
  • När det är dags att ta lunch rekommenderar vi att du äter lite snabbare för att sedan ta en promenad ute om vädret tillåter. Kom ihåg att det inte finns något dåligt väder, utan bara dåliga kläder…
  • Efter lunch är det lätt att bli lite slöare, men det är lika viktigt att ta paus varje halvtimma under eftermiddagen som under förmiddagen.

Vi hoppas att du kommer att lyckas med övningarna och känna att kroppen mår bättre. Lycka till!