Att äta hälsosamt och balanserat

Idag bombarderas vi av nya råd och rön om hur vad ska och inte ska äta för att gå ner i vikt, slippa hemska sjukdomar och leva ett bättre och längre liv. Mycket av denna information har ett väldigt undermåligt vetenskapligt underlag, ofta saknas det till och med helt och hållet. När vi får höra att det ena och det andra är skadligt för oss att äta eller dricka eller att vi måste äta vissa saker varje dag, så blir vi till slut så stressade att vi stänger av. Människor idag har ju heller inte tid att kolla referenser och underlag för varje enstaka forskningsrapport som kommer ut, det är helt orealistiskt att vi ska hinna med det.

Skippa halvfabrikaten – ta istället fram stekpannan och laga riktig mat

Istället bör man lyssna till sin kropp och känna efter vad man mår bra av. Till att börja med kan man starkt begränsa processad mat såsom olika halvfabrikat (mikrorätter, frysta färdigrätter, ketchup, färdiga såser), snacks (chips, ostbågar), snabbmat (pizza, pommes frites, kebab), sötsaker och socker (godis, kakor och bullar), flytande socker (läsk, saft och juice) och alkohol. Istället bör man hålla en kostföring som baseras på grönsaker (salladsblad, kål, avokado, tomat), nötter (valnötter och mandlar), olja (t. ex. raps eller oliv) baljväxter (linser och bönor), fisk/kyckling/kött i måttliga mängder (helst svenskt kött och kyckling då antibiotika och andra gifter är mycket begränsade i Sverige jämfört med t.ex. Tyskland och Brasilien, ) och ägg. Viltkött rekommenderas högst av allt då det innehåller minst gifter, är mest etiskt och otroligt näringsrikt. 

Nya tider, bättre tider…håll ut, belöningen är absolut värt arbetet!

Det kan vara lite kämpigt att ändra på sin kost, särskilt om man tidigare ätit väldigt onyttigt. Allra mest märks detta av i början då man nästan kan få lite avvänjningssymptom som huvudvärk, trötthet och humörsvängningar. Men håll ut! Det viktiga är att man ändrar sin kost i grunden för då vänjer man sig också att äta det som man vet att man mår bra av. I början kan det svåraste vara att inte veta vad man ska laga. Man står där där med en stekpanna i handen och känner sig oinspirerad. Man har ju kanske inte lagat så mycket bra mat tidigare så det kan ta tid, energi och tålamod.

När man väl förändrat sin kost och följt detta ett tag så kommer man inte sakna all de dåliga sakerna man tidigare stoppade i sig. Man kommer märka att man mår bättre, ha mer energi, gå ner i vikt och ha en bättre mental och kognitiv förmåga. Man kommer också märka hur god bra mat är. Att äta rätt betyder ju inte att äta äcklig eller tråkig mat; tänk t. ex. ett par i stekpannan smörstekta ägg med en hemmagjord tomatsalsa till eller lite hackad broccoli som man snabbt fräser i stekpannan i olivolja tillsammans med chili och vitlök eller en smörstekt forell med lite spenat och citron. Olja är nyttigt och även smör och ost, i inte alltför stora mängder, tänk vad mycket gott man kan laga med de mättande och smakrika ingredienserna. Som krydda i maten, istället för färdiga kryddblandningar och marinader som innehåller massa kemikalier och tillsatser, och färdiga såser som tex ketchup eller barbecuesås som innehåller massa socker och smakförstärkare, släng lite färsk chili eller pressa lite citron i stekpannan; bägge passar till nästan allt och förhöjer smaken något enormt. Italiensk mat är bland favoriterna men varför inte kolla veganska menyer online för ännu nyttigare köttfria alternativ?

För det var inte sant, för det var inte sant, för där emellan kom en fasta…

Ni känner säkert igen sången och även om fastandet är nånting som man på senare år vetenskapligt bevisat är otroligt hälsosamt för kroppen, så har människan gjort detta sedan urminnes tider. Då och då fastar man och det har oftast varit och är fortfarande på många håll, kopplat till religiösa högtider. Att fasta kan vara väldigt bra att börja med när man ska ställa om sin kost, för att rena kroppen och få ut alla gifter och annat som mycket av dagens dåliga mat innehåller och som vi även får i oss från annat håll. Det räcker med 24 timmar första gången, bara den korta perioden kommer göra dig mycket gott och du kommer ha mer energi än någonsin. OBS! Tänk på att kolla med din läkare vid vissa sjukdomstillstånd, bruk av mediciner eller andra hälsorelaterade tillstånd innan du påbörjar en fasta. Emellertid är 24 timmars fasta inget problem för de allra flesta. Nåt som många också gör idag är att de bara äter ca 8-12 timmar om dygnet och alltså fastar 12-16 timmar.

Att fasta sänker blodsockernivåerna och motverkar diabetes, sänker risken för inflammation i kroppen, ökar ämnesomsättningen och bidrar därför till viktminskning och viktigast av allt renar kroppen från toxiner på cellulär nivå. Det låter otroligt men du kommer ha så mer energi än du nånsin har haft eftersom matsmältningsapparaten inte behöver jobba konstant, något som kräver energi och gör dig trött och ofokuserad.

Gjutjärnspannans renässans

En sak som man numera vet är att teflonpannor, som idag finns i, i princip alla kök i världen, är otroligt giftiga när de skrapats eller skadats, och släpper ut dessa gifter i maten när man steker i dem. Därför är en gjutjärnspanna absolut att rekommendera, den både håller längre, är lättare att rengöra och är giftfri. Gjutjärnspannan har alltid varit kockarnas favorit men i hushållen har man tvekat lite att använda den då man trott att den är svår att rengöra, är tung och att den är svår att använda. Detta är dock inte sant så därför har gjutjärnspannan fått en rejäl revansch på senare år.

En gjutjärnspanna är inte svår att rengöra, den ska inte rengöras med diskmedel utan ska helst bara sköljas med hett vatten direkt efter användning och borstas med borste, all smuts brukar lossna. Sen lägger man de bara upp och ner över diskhon och låter den torka. Gjutjärnspannan kommer då fortfarande vara fettig men det är bara bra, en gjutjärnspanna behöver vara inoljad så att den inte torkar ut och rostar eller spricker. Om gjutjärnspannan är riktigt smutsig kan du använda en liten klick diskmedel, men se då till att olja in den med hushållspapper och någon typ av matolja efteråt, detta ska du alltså göra så fort pannan är uttorkad eller rostig. En gjutjärnspanna är heller inte svår att använda, den värmer maten jämnare än någon annan panna och håller värmen längre, se bara till att använda tillräckligt med matfett. T. ex. en hjortfilé smörstekt i gjutjärnspanna med lite rosmarin och timjan och en rödvinssås, serverat tillsammans med smörslungade primörer kan vara bland det godaste du någonsin smakat…och inte alls särskilt svårt.

Så lycka till med din nya kost och ditt nya liv! Du kommer garanterat inte ångra dig att du la om din kost, resultaten kommer tala för sig själva. Bon appetit!